En nu op weg: Samosir

28 april - Op weg naar Samosir
Verslag van Hanneke

Na een goede nachtrust zijn we na een lekker ontbijtje vertrokken uit ons hotel Deli River. Helaas was Dyana al vertrokken naar de markt maar hebben Dirk en zijn staf hartelijk van ons afscheid genomen. We gaan met chauffeur Nasib op pad naar ons volgende adres op Samosir eiland. Nasib zal vanuit het hotel Deli River, tevens onze reisorganisatie, ons op onze tocht op Sumatra rijden. Planning voor vandaag: een autotocht van 5-6 uur en een overtocht per ferry van een uur. Helaas werd de autorit wel een heel stuk langer door een file op de bergpas die we over moesten. We hebben wel zo'n anderhalf uur stilgestaan. Als we af en toe de benen strekten, trokken we heel wat bijkijks. Mijn blonde haar, Franks baard en de mannen kaal. Een oudere vrouw moest even mijn haar aanraken. Ze begon een heel verhaal maar ik verstond haar niet en zij mij niet. Wel begreep ze dat ik uit Holland kwam (Hollandesi).

Vier vrachtauto's stonden er met pech stil op een redelijk smalle bergweg. Ook nu weer schoten brommertjes, soms met 2 mensen en 3 kinderen erop overal tussendoor, liepen er mensen met eten (te koop) rond. Ook moest een ambulance maar zien dat hij verder kon (onmogelijk; sirenes helpen niet als alles muurvast zit). Uiteindelijk waren we de opstopping voorbij en konden we weer vooruit. Helaas begon het te regenen. Later overgaand in een ware stortbui en zwaar onweer. We hebben snel in een restaurantje in Brastagi geluncht. Toen door naar een Koningshuis van de Batak-stam Simalungun in Pematang Purba. Nog een deel van de oorspronkelijke huizen staat in dit dorp en daar wordt ook nog gewoon in geleefd. Het regent pijpenstelen als we daar zijn. Jammer! Vervolgens naar de Sipisopiso waterval. Die hebben we wel vanaf boven bekeken, maar de hemel boven ons was ook een en al waterval, we zijn niet naar beneden gelopen om er onder te gaan. Snel door naar nog een Batak-nederzetting. Nu in een soort openluchtmuseum. Bataks zijn speciale huizen, soms honderden jaren oud. Puntdaken die naar voren en naar achteren schuin uitlopen, met een zadeldakvorm als geheel. Waar leden van een Batak-stam oorspronkelijk woonden. In 1 huis konden wel zes gezinnen samenwonen. Gezinnen van soms wel 12 personen. Allemaal op een verdieping. Beneden woonden 'het slechte' en stond het vee. Boven woonden de 'goden' en tussenin 'het heden', de bewoners dus. De koning van de stam had de grootste batak, waar hij woonde met soms wel 12 vrouwen. Het verhaal gaat dat hij iedere nacht een keuze maakte en het 'nummer' doorgaf aan zijn assistent. Brrrrr.

Door ons tijdverlies 's ochtends moesten we een gepland bezoek aan het plaatsje Prapat overslaan. We zijn eerder afgeslagen om op een andere plek de overtocht naar het eiland Samosir te kunnen maken. Met de laatste ferry konden we nog oversteken. Helaas regende het nog steeds en was het erg mistig door alle vochtigheid. De omgeving van onze route moet erg mooi zijn, maar wij hebben er niet veel van gezien. Jammer dat we weinig gezien hebben van het regenwoud, maar het weer was vandaag toepasselijk... De ferry deed me erg denken aan de boot naar Terschelling uit de jaren 60: 9 auto's pasten erop. Aandoenlijk! Na enige tijd hield het eindelijk op te regenen! Heerlijk. Aangekomen op Samosir moesten we nog een goed uur rijden maar toen draaiden we om 19.30 uur de toegangspoort van Tabo Cottages in. In het donker inmiddels. Een nette locatie, zeker als je bedenkt dat op Samosir alle hotels een slechte beoordeling krijgen. Na ons geïnstalleerd te hebben, hebben we nog wat gegeten. Wel een overgang na onze diners in Deli River.

Niet al te laat ons bed opgezocht; het was een lange dag!

0) Nasib en auto0a) file1) markt batak regen4a) batak huis5) lake tabu8a) frank john batak7) longhouse9) onderkant longhouse8) dak longhouse11) veerboot13) veerboot allen

Dinsdag 29 april.
Wakker worden in een omgeving die we nog niet hadden kunnen bekijken vanwege de duisternis, met uitzicht op het Toba-meer en met.... zon. Kon slechter! Samosir is een groot eiland midden in het Toba-meer. Dit is het grootste binnenmeer ter wereld. Samosir bestaat van het toerisme. Vooral lokale toeristen, dus uit Indonesië zelf. Het eiland ligt hoog en is daardoor relatief koel.

Om 9 uur stond Nasib ons op te wachten. We hebben een continental breakfast achter de kiezen als we op weg gaan. Vandaag maken we een rondrit over het eiland en bezoeken als eerste het dorpje Tomok, met de Koningsgraven. Daarna was het zaak om op tijd om in Simanindo bij een traditionele Batak-dans te zijn. In een openluchtmuseum met Batak-huizen. Mooie voorstelling gezien, mooie ritmische muziek ook. Aan de overkant bleek een heuse bruiloft aan de gang te zijn. Dat moesten we natuurlijk ook zien. Mensen vinden het hier mooi als er vreemden bij hun activiteiten zijn. Statusverhogend. De kerk werd verbouwd en had zelfs geen voorkant. Geen probleem hier. Zelfs tijdens de dienst werd er rustig doorgebouwd aan de zijkant van de kerk. Bruid en bruidegom gingen vervolgens met hun familie in optocht naar een nabijgelegen feesttent. Een zeer kleurrijk geheel.

Tijd voor de lunch. Aan de oever van het Toba-meer. Zeer rustig ofwel: geen mens in de wijde omgeving te bekennen. Het is hier nog voorseizoen. Het mooie weer houdt aan, tegen de verwachting in. Het is in de zon lekker warm maar de auto is dan weer lekker koel (met de airco vol aan). In de middag hebben we Ambarito bezocht. Wederom een openluchtmuseum met Batak-huizen maar met executie-plaats. Het laat het kannibalisme zien wat ook bij de Batak-cultuur hoorde. Hoorde, want Batak-volk bestaat nog maar deze uiting van hun cultuur gelukkig niet meer. Het kannibalisme bestond eruit dat clanleden die iets strafbaars hadden gedaan, en door een tribunaal ter dood werden veroordeeld, een gruwelijk proces ondergingen (marteling) en tenslotte onthoofd werden. De beul moest wel goed raak slaan, anders wachtte hem ook onthoofding. De koning en enkele clanleden zaten tijdens het tribunaal op stenen stoelen, de beklaagde op een klein stoeltje iets voor de kring. Hoe dan ook was de beklaagde strafbaar. Welke strafmaat hing af van het (on)herstelbare van zijn daad. Anders zat je daar niet. Iemand gedood hebben, betekende de doodstraf (onthoofding dus). Was de daad nog te herstellen, dan volgde vrijspraak maar wel met een bepaalde straf. Soms verbanning, soms een bepaalde opdracht. Vrouwen kwamen nooit voor het tribunaal. Zij moesten namelijk voor de kinderen zorgen, ze konden wel verbannen worden. Het tribunaal bestaat nu niet meer.
Een jonge vrouw, goed opgeleid leek het ons, heeft ons rondgeleid door dit dorp. Ze kon mooi vertellen over de Batak-cultuur en -geschiedenis. Ze is zelf afkomstig van dit dorp. Aan jonge dorpsbewoners wordt gevraagd niet weg te trekken, om zo het museumdorp in stand te houden. Ze bleek ook nog eens de dochter van de koning te zijn. Ze wil haar stam/dorp ook niet verlaten uit cultuurbesef. Maar als ze gaat trouwen, moet ze juist vanwege haar cultuur verhuizen naar de stam van haar man.

Rond half vier waren we weer terug in ons hotel. En direct begon het te onweren. Niet erg hard. We hebben zelfs nog in het zwembad gezwommen. Vanavond eten we buiten de deur. Nasib zal ons er naar toe rijden. Dit restaurant was onmogelijk te vinden zonder Nasib. We hebben er heerlijk gegeten, gewoon gezegd dat we drie gerechten wilden die niet te spicy voor Geert zijn. Wat er op tafel kwam smaakte voortreffelijk. In een lekker sfeertje van hele familie in het piepkleine restaurantje aanwezig, kleine kinderen die speelden, de kok die na zijn werk zijn kunsten op een gitaar liet horen. En met de TV aan natuurlijk. Allemaal 'tell-sell' achtige reclames. We vonden het een top-avond.

Niet te laat naar bed, want om 6.30 uur de volgende ochtend zullen we vertrekken naar onze volgende bestemming.

20) Lake Batu21) lake Batu hotel
22) lake batu hotel22aa) batak totem22ab) totem close up22ac) btak totem close up22a) batak huizen23) batak koningsgraf24) batak koningsgraf24) batak kleur en patroon25) batak kleur en patroon29) omgeving30) batka dans31) batka dance32) batak dans32a) batak dans han33) batak dans33a) batak dans allen34) batak dans john35) kerk36) kerk37) kerk38) kerk40) kerk50) lunch51) lunch60) batak stenen stoelen61) batak stenen stoelen62) batak stenen stoelen

Naar het volgende deel van het verslag