Aankomst en een dag Medan

26 april - aankomst
Verslag van Frank

Onze chauffeur Nasib stond ons al op te wachten. Hij zal ons ook gedurende de tijd op Sumatra rond rijden. Naar buiten de warmte in (ca 30 graden om 8 uur 's ochtends) en vandaar een klein half uur naar ons eerste hotel. Wat een drukte op straat met auto's, busjes en vooral veel brommertjes. Iedereen rijdt zo snel mogelijk en wil erlangs. Haast haast haast, Brommertjes met soms 5 mensen erop, na een half uur ben je het allemaal al bijna gewend. En eindelijk zagen we de oprit van ons hotel, Omlandia in Medan, van Dirk en Dyana Buiskool. Via hen hebben we ook de reis over Sumatra en Bali geboekt. Dirk komt uit Groningen en samen met zijn vrouw Dyana zijn ze al sinds 1990 aan het hotel aan het bouwen. Van alleen een mooie locatie om te bouwen naar een ondertussen groot en prachtig complex. Met vriendelijk personeel. Mooi zwembad, prima gastenverblijven, wifi. Alles goed geregeld.
Even een lunch gepakt en toen toch 2 uur geslapen. Vervolgens voelde iedereen zich een stuk beter.
's middags aan het zwembad gelegen, lekker rustig aan gedaan. Tussen 17.00 en 19.30 even opletten voor muskieten. Dus aangekleed lekker op het terras, gewapend met DEET op ons lijf, een wijntje gedronken.
Op tijd naar bed, dat was op de 2 uur van 's middags na al bijna 30 uur geleden

Terras omlandia

27 april - Medan
Verslag van Frank

Om 10.30 uur zijn we met Nasib Medan in gegaan. Drukke, drukke stad. Vieze stad ook wel. Voor Hanneke meteen een herkenningspunt. De Rabobank. Voor John zijn er niet zo heel veel herkenningspunten meer. Het hotel waar hij gewoond heeft is al lang afgebroken. Het plein tegenover het hotel is nu zo volgebouwd dat ook dat niet zomaar herinneringen oproept. Een ding wel. Dat is het restaurant/lunchroom Tiptop. Daar ging hij vroeger met zijn moeder ijsjes eten. En het bestaat nog steeds. Al vanaf 1934. Daar hebben we geluncht terwijl het weer, na een zonnige ochtend, enorm omgeslagen was. Toen we bij Tiptop aankwamen hoosde en onweerde het. Terwijl we zaten te eten was er een donder zo hard, dat alle autoalarmen afgingen.
Na de lunch naar het Paleis van de Sultan. Vroeger op de vlakte, nu complet ingebouwd. Het regende nog steeds enorm en terwijl we daar waren viel de stroom uit. Op zich jammer, want we hadden net kleding gehuurd om eens op zijn indonesisch sjiek op de foto te gaan. Dat lukte nog steeds wel maar met alleen het flitslicht zijn de foto's daarvan wat minder. Vervolgens nog wat rond gereden en een hindoe tempel bezocht. Altijd weer indrukwekkend. Al met al is het niet zo dat John veel gezien heeft wat hem bekend voorkwam. Maar wat wil je ook, na bijna 60 jaar. Medan heeft ondertussen 2.000.000 inwoners! Terug naar het hotel door de regen. Dan zie je hoeveel mensen eigenlijk op die brommertjes vervoeren.
Weer gegeten, nog wat gedronken en klaar om door te gaan, de rest van Sumatra te ontdekken.
Han Rabo
Hotel de Boer
knipsel Grand hotel MedamPlaats Grand Hotel
tiptop
tiptop binnenin
John  tiptop
auto regen
auto buiten regenPaleisTroon sultanKleding Hanneke en GeertKleding Frank en Johnkleding alle 4hindoe tempel medanhindoe priestershindoe tempel offersHindoe godenhindoe tempel lampenhindoe temple fakkelsbrommer ballonnenHoofdgebouw ollandia

Naar het volgende deel van het verslag