Bali

Zondag 18 mei
Na Sumatra en Java nu naar Bali: Lovina Beach
Verslag van Hanneke

Vandaag zullen we per ferry oversteken naar Bali, voor het derde en laatste bedrijf van onze tot nu toe prachtige reis. Bali, het eiland van goden en demonen. Onze Aris zal ons tot aan ons eerste stek op Bali brengen. Had John vooraf al geregeld en wel zo handig!

Maar voordat we vanuit Kalibaru richting Bali rijden, bezoeken we eerst nog de lokale markt (ja ja, weeeeeer een nieuw Adidasbroekje voor John - 'moet je kijken, kost niets, omgerekend maar een euro') en maken we een excursie in een botanische tuin. De hele familie daar was aangetreden om ons, en een andere Nederlandse familie, te laten genieten van wat er allemaal groeide. Specerijen, koffiebonen, cacaobonen, kokosnoten, het tappen van rubber uit een rubberboom, het maken van palmolie, rietsuiker en bloemen. Zoiets hadden we ook op Sumatra al gedaan, maar het rubbertappen en de palmolie waren nieuw voor ons. Het was wel wat commercieel: de kinderen van de eigenaren hadden bloemcorsages van origami voor ons gemaakt en voerden na de rondleiding door de tuin wat dansjes op. We werden daarna vriendelijk gewezen op de producten die er te koop waren. Toch de moeite waard, deze excursie. Op naar Bali!!!

We zitten op Bali niet meer in hotels maar hebben huizen gehuurd van twee Nederlandse families. Het eerste in de omgeving van Lovina Beach in het Noorden van Bali, het tweede in het Oosten bij Ubud. Enfin, eerst maar eens van Java naar Bali oversteken. Vanuit de haven Ketapang is het een uur varen. We staken met gelukkig niet de ergste roestbak over, maar je zat wel even te denken aan de veiligheid, zeker als je de reddingsboeien zag: die zouden niets voor je kunnen betekenen als de nood aan de man en vrouw zou komen; totaal vergaan. Gelukkig was het rustig weer en de boot niet vol met auto's, vrachtwagens en mensen.

Bij aankomst op Bali valt ook direct op dat het er een stuk minder vuil is dan op Java, en dat het er haast schoon is ten opzichte van Sumatra. Maar schijn bedriegt: het vuil is er wel, maar ligt verderop. Niet langs de straten. Zal wel te maken hebben met het belang van het toerisme.
Wel een omschakeling...was Java al anders dan Sumatra (verstedelijking tegenover natuur), op Bali onderga je direct een cultuurverandering. Van Islam naar Hindoeïsme. Ieder huis op Bali heeft een huistempel, in grootte verschillend van een piepklein 'altaartje' tot een groot ommuurd 'tempelcomplex'. Vijf keer per dag offeren de Balinezen in hun huistempel bloemen, rijstkorrels, vruchten en wierookstaafjes, om zo hun (huis)goden maar ook de geesten en demonen in de onderwereld gunstig te stemmen.

Rond 16.30 uur kwamen we aan in Seririt, waar het even zoeken was naar het straatje waaraan 'ons' huis ligt. Eerst een smal weggetje afrijden, waaraan wat huisjes en een winkeltje staan. Helemaal doorrijden naar zee, dan even naar rechts en daar stond de poort van 'Loka Residence' uitnodigend open. Met de hele staf aangetreden. De huishouding bestaat uit Sami, eerste huishoudster en kokkin; Ketut tweede huishoudster; Putu, de tuinjongen en Manis, de onderhoudsman en onze bewaker 's nachts (het is hier zonder meer veilig, maar een bewaker hoort er gewoon bij, in de staf). Wel even wennen hoor, aan het hebben van een staf ('geen last van' bromde John). Maar het wende snel. Het huis is in 2007 gebouwd, met vier grote slaapkamers, en met een prachtig uitzicht op zee. Er ligt nog wel een smal zandstrand tussen huis en zee, maar dat zie je niet liggen omdat het huis iets hoger ligt. En ja, het heeft een fantastisch zwembadl! Er staan nog vijf andere villa's naast de Loka, maar daar merk je niets van. Ze stonden ook vrijwel allemaal leeg.

Nadat we onze spullen uitgeladen hadden, hebben we afscheid genomen van onze Aris. Veertien dagen heeft hij ons door Java gereden. Op zich een uitstekende chauffeur, maar hij was geen Nasib, onze chauffeur op Sumatra. Kwestie van persoonlijkheid, niet al niet te veel kennis van wat we onderweg zagen (maar eerlijk is eerlijk, hij was ook niet ingehuurd als gids en zijn baas had hem kennelijk een wat ander programma meegegeven dan wij op papier hadden staan). Al met al hebben we prima weken met hem beleefd. Met een welverdiende fooi is hij weer op op pad gegaan richting Bandung op Java. Vier dagen rijden....
Deze eerste namiddag/avond in de Loka hebben we niet veel meer gedaan. Genoten van het heerlijke zwembad, van het eten dat de staf voor ons klaarmaakte en ook later op de avond in het donker nog eens een duik in het zwembad genomen onder een prachtige sterrenhemel. De bedden lagen heerlijk, toen we een punt zetten achter deze lange reisdag.

001) oma broek002) markt003) markt004) markt005) markt
006) markt
007) markt
008) markt
009) markt
010) markt
011) botan012) botan013) botan014) botan015) botan016) botan
017) botan018) botan
021) botan022) botan023) botan024) botan025) botan026) botan028) botan028) boot029) boot031) boot030c) lovina030b) lovina
032) lovina030a) lovina033) lovina005) lovina034) lovina035) lovina036) lovina

Maandag 19 mei
Wat een rust

Onze eerste hele dag op Bali, in Loka Residence. Een rustdag. De hele dag in en rondom het zwembad doorgebracht.'s Ochtends kwam Sandra nog even kennismaken. Zij houdt toezicht op dit huis. Een rasechte Brabantse die al 13 jaar op Bali woont. Een 'Ik vertrek'-uitzending zou zo gemaakt kunnen worden over de plotselinge emigratie destijds van haar en haar man naar Bali. Ze doet ons voor morgen en overmorgen wat tips over de omgeving aan de hand en regelt een chauffeur voor ons. We spreken af de volgende avond in haar resort/restaurant te komen eten.

003) lovina004) lovina001) lovina002) lovina

Dinsdag 20 mei
Over feesten, water, tempels en slangen

We gaan vroeg op stap met chauffeur Gdee, die in het straatje naar onze villa dat winkeltje drijft. Vlotte kerel, die naar eigen zeggen 'gouden handel' heeft aan die villa's van de buitenlanders vlakbij.

Op weg naar het eerste uitstapje, een waterval, zien we iedereen druk bezig het huis aan de straatkant te versieren. Het is morgen het belangrijkste feest van het jaar voor de Balinezen (Galangan & Kuningan, hier aangeduid met 'the ceremony' - vergelijkbaar met Kerstmis bij ons). Aan lange gebogen bamboestokken hangen kunstig uitgesneden versieringen, met onderaan weer offerandes. Een kleurrijk geheel en wij zijn blij dat we nu net op Bali zitten en dit feest meemaken.

Onderweg nog even een mooie waterval bekeken en op daarna verder op weg naar een tempel aan een meer. We stoppen even op het hoogste punt tussen twee meren. Prachtig gelegen, met de mist op de achtergrond heel mysterieus. En wat zagen we daar ook: vliegende honden, een leguaan en een wurgslang. Kun je als toerist vasthouden. Niets voor John en Hanneke, maar Frank en Geert houden wel van een kick en poseerden stoer met die wurgslang. Na de lunch bracht Gdee ons naar de Holy Hot Springs, een thermaalbad. Lekker, maar wel glibberig. Het voelt wat viezig aan. We hebben er allemaal een sarong gekocht (het afdingen gaat ons steeds beter af) omdat ons volgende bezoek een Bhoeddistische tempel zal zijn en daar mag je alleen met een sarong aan naar binnen. De tempel was prachtig. Met drie niveaus, van klein naar groot, telkens een terras hoger gelegen. Helemaal boven aan staat de Stoepa. Een miniatuur Borobudur zoals Gdee vertelde. Mooi mooi, heel sereen.

Thuisgekomen is de Loka voor onszelf. De staf is vanmiddag en vanavond al vrij in verband met 'the ceremony' morgen. Wel is er voor ons gekookt en vinden we in de koelkast de soto ayam (kippensoep) en nasi goreng. Alleen nog even opwarmen. Wel behelpen hoor... :-)). Het had 's middags al wat geregend en ook in de avond werd een flinke bak over ons uitgestort. Gelukkig konden we op de veranda zitten, wel even de rieten regenschermen naar beneden doen.

001) gdee002) gdee003) gdee
004) gdee005) gdee006) gdee007) gdee008) gdee
050) panorama012) gdee013) gdee014) gdee
015) gdee016) gdee018) gdee019) gdee020) gdee021) gdee023) gdee024) gdee022) gdee025) gdee030) gdee031) gdee032) gdee033) gdee034) gdee036) gdee037) gdee038) gdee039) gdee

Woensdag 21 mei
Over offerandes, feest en dolfijnen

Om 11.00 uur bracht Gdee ons naar de plaatselijke tempel om de 'ceremony', Galangan & Kuningan, te bekijken. Iedereen uit het dorp komt hier samen, om de Hindoeistche goden te eren. Ze brengen allerlei geschenken en giften mee naar de plaatselijke tempel. Daar wordt iedereen gezegend wat uiteindelijk resulteert in witte rijstkorrels op hun voorhoofd. Mooi om te zien. De mannen voornamelijk in het wit gekleed, de vrouwen in hun mooiste gewaad. Met prachtig versierde offermanden op het hoofd komen ze naar de tempel.
Daarna door naar Lovina Beach. Zwemmen met dolfijnen. Iets waar Geert en Frank veel zin in hebben en John juist niet. Een mini-Dolfinarium in een hotel, maar wel met oog voor de dolfijnen (ja ja Kaat, we hebben opgelet). Twee ervan zijn aangewezen om met ons te spelen: Rambo en Rocky. Het is geweldig. Aaien (ze voelen erg zacht aan!), kussen en voortgetrokken worden; de tijd vloog om. Wat een mooie, lieve beesten.

Als je een paar filmpjes wil zien van ons met de dolfijnen:
Hanneke met de dolfijnen
Frank met de dolfijnen
Geert met de Dolfijnen
De dolfijnen nemen afscheid

's Middags bij de Loka lekker buiten gezeten en gezwommen. Maar de zon was weg. Zoals afgesproken hebben we 's avonds bij Sandra op haar resort gegeten. Ze dronk vooraf nog even een glaasje mee, en liet ons toen alleen. Een aardige vrouw. Met een prima keuken. Alleen wel erg afgezonderd. We zijn blij dat we op ons eigen plekje zitten.

001) feest002) feest003) feest004) feest004a) feest004b) feest005) feest006) feest006a) feest006b) feest008) feest010) feest009) feest
020) dolfijn021) dolfijn022) dolfijn036) dolfijn039) dolfijn044) dolfijn045a) dolfijn044a) dolfijn037) dolfijn030) dolfijn041) dolfijn045) dolfijn042) dolfijn060) dolfijn050) dolfijn

----
woensdag 28/5
Dit is het laatste verslag dat vanuit Indonesi
ë gestuurd wordt. Vanmiddag gaan we naar het vliegveld. Het verslag van het laatste stuk van onze vakantie, de laatste 6 dagen in ons heerlijke huis aan de Oostkant van Bali maak ik waarschijnlijk dit weekend. Maar dan vanuit Nederland. Wordt dus nog vervolgd!

Wij met ons vieren hopen dat jullie genoten hebben van ons verslag. Wij in ieder geval wel van onze vakantie!