Yogjakarta

Zondag 11 mei - Op naar Yogjakarta
Verslag van Frank

Vandaag verlaten we Bandung per trein en gaan we naar Yogjakarta. Om 7 uur staan we klaar. Een collega van Aris pikt ons op om ons naar het station te brengen. Aris zelf is zaterdag al met de auto en onze bagage richting Yogjakarta vertrokken en zal ons vanmiddag weer van het station in Yogjakarta oppikken.

De trein zit behoorlijk vol en is verder prima. Goed genoeg voor een kleine 8 uur. Hele families met allerlei koffers, pakjes en zakjes stappen in. Hoewel de trein een aantal keer stopt moet bijna iedereen kennelijk naar Yogjakarta. En ja, wij ook. Vanuit die stad zullen we een paar van de grote bezienswaardigheden van Java gaan bekijken: de Borobudur en de Prambanan. Beide tempels uit laat 900 na Christus. De ene Boeddhistisch en de andere Hindoeistisch.

Het landschap rolt aan ons voorbij en verandert langzaam. Van de mooie hoogvlaktes met vulkanen en bergen terug naar het vlakke land. Maar overal veel rijstvelden, palmbomen en mensen die daarin aan het werk zijn.

Tegen 15.00 uur rollen we het station van Yogjakarta binnen. Net als in het vliegtuig is iedereen al ruim voor die tijd in rep en roer om alles bij elkaar te pakken en zo snel mogelijk de trein te verlaten. We wachten even af en als wij ook uit de trein stappen staat onze Aris al op ons te wachten. Hij brengt ons naar het Phoenix Heritage hotel. Een mooi koloniaal gebouw in het centrum van Yogjakarta. Hele vriendelijke bediening. Erg groot. Alleen vinden we de mensen in het hotel, de gasten dus, wat minder. Asociaal is een beter woord. Noem ons omhoog gevallen watjes maar het type mensen dat daar rondloopt (jaja, generaliseren is ons ook niet vreemd) is niet ons type mensen. Onbeschoft en egoïstisch. Gelukkig verandert dat wel in de loop van de 4 dagen die we in Yogjakarta doorbrengen. We zwemmen nog wat, eten in het hotel en zijn klaar voor al het moois wat Yogjakarta ons te bieden heeft. En dat begint morgen met een bezoek aan de Borobudur.

001a) trein002) trein001) trein002) crue trein003) trein004) trein006) trein000) oma trein slaap007) trein008) trein009) trein010) trein011) trein
012) trein

Maandag 12 mei - De Borobudur en een veel kleinere maar oh zo mooie tempel

Om 4.30 uur staan we op. We hebben ontbijtboxen geregeld en Aris staat om 5.00 uur al op ons te wachten. Voor hem is het niet vroeg. Hij staat 's ochtends meestal tegen 4 uur op. Gaat naar de moskee, wast de auto en ontbijt dan. Daarna pikt hij ons op. Als we al dachten dat wij soms vroeg op moesten staan, baas boven baas. Maar hij blijft altijd vriendelijk.
in het donker rijden we naar de Borobudur, zo'n 40 km en een klein uurtje rijden vanaf ons hotel. Het is nog lekker rustig, dus we zijn er rond 5.45 uur. Nog tot 6 uur wachten voordat het complex (waaraan men in ca 750 jaar na Christus is begonnen te bouwen) open gaat en dan kunnen we. Als je op de Borobudur aanloopt ziet het er heel anders uit dan ik in gedachten had. Ik ken het alleen van die foto van waarin Juliana haar hand in een kleine koepel met daarin een Boeddha beeld steekt. De aanraking zou geluk brengen (ik vroeg me als kind altijd af of daar geen spinnen of slangen in zouden zitten).

Pasted Graphic 1

Maar goed, als je op de Borobudur aan loopt lijkt het een compacte, platte massa. Naar mate je dichterbij komt zie je dat het omgangen zijn, plateaus. Met in het midden van alle zijden een trap naar boven. Alles is een opeenstapeling (letterlijk) van stenen, beelden en overal boeddha's. De monniken beginnen op het eerste niveau, lopen dan met de klok mee rond en gaan vervolgens weer een niveau hoger. Een manier om eerbied te tonen en alle boeddha's te groeten. Wij beginnen ook zo, het wordt toch snel drukker. Om bovenop toch nog wat mooie foto's te kunnen maken zonder allemaal vreemden erop besluiten we toch maar direct naar de top te gaan. En wat een serene schoonheid. Ruime, platte plateaus met allemaal koepels in cirkelvorm. Iedere koepel bevatte ooit een boeddha beeld. En een omgeving als vanuit 1001 nachten. Palmbomen, bergen, prachtig. We genieten. Het wordt echter snel drukker en heel hordes schoolklassen bestormen de tempel. Tijd om weer terug te gaan. We bekijken nog wat van de lagere gangen en gaan vervolgens via de onontkomelijke soeveniermarkten er weer uit.

Op de weg naar het waterpaleis rijden we langs 2 andere tempeltjes, Pawon en Mendut, iets van de Borobudur verwijderd maar er wel bij horend.
Dan komen we aan bij het Tamansari waterpaleis. Dit was vroeger het toevluchtsoord van de Sultan voor de warme tijd. Volop water en verkoeling. Nu ligt er een stad omheen, vroeger was het de rand van een meer. Er is een ondergronds gangenstelsel om te kunnen vluchten en een prachtige ruimte voor de Sultan om zich te baden. Die ruimte is adembenemend, bijna Esscher-achtig. Je waant je op een filmset voor Indiana Jones.

Lunchen (dank voor het adres Dorothy!) en weer door, we hebben een druk programma. Bezoek aan een zilverbedrijfje. Pal naast waar we de lunch hadden maar John wilde graag iets van Yogja-zilver zien. Dus bracht Aris ons naar een andere zilverwinkel. Daar liet men wat zien over het maken van het zilver, vooral filligrain is een specialiteit van hier. Indrukwekkend hoe men zo "makkelijk" van dunne zilveren draadjes prachtige sierraden kan maken. Er stond daar ook een grote vergulde uitvoering van
één van de Pranbanan tempels, die we morgen gaan bezoeken. Werkelijk een bijzonder object, dat heel goed bij ons zou staan. Veel te duur, maar men wilde er wel vanaf en we kregen 50% korting. Nu nog kijken hoe we dat mee gaan krijgen, maar we zijn de trotse eigenaars.

Nog een laatste uitstapje naar een batik "fabriek". Daar liet men het proces van de batik stoffen zien. Zo indrukwekkend. Wow. Al die handelingen om uiteindelijk tot een stof met een prachtig patroon te komen. Sommige simpel en 2-kleurig, sommige zo rijk en zo mooi van kleur. Het was een goede dag voor de Indonesische economie want ook hiervan werd een en ander aangeschaft, waaronder een sarong voor Hanneke.

Eenmaal terug in het hotel sloegen de vermoeidheid en irritaties toe. Het werd niet de meest gezellige avond van onze vakantie. Maar eigenlijk gaat het allemaal boven verwachting en heeft iedereen het naar zijn zin.

013) boro
013a) boro015) boro014) boro013b) boro021) boro022) boro016) boro017) boro023) boro025a) boro026) boro024)  boro
025) boro027) boro028) boro028a) boro029) boro030) boro031) boro033) boro

048) waterpaleis
049) waterpaleis
050) waterpaleis
051) waterpaleis052) waterpaleis053) waterpaleis054) waterpaleis055) waterpaleis