Bandung

Donderdag 8 mei - We gaan naar Bandung via de Puncak pas
Verslag van Hanneke

Vandaag verlaten we het koelere Bogor en rijden via de Puncak pas naar weer warmere Bandung. We rijden in een lange file de stad uit. Er zijn eigenlijk maar twee rijstroken (heen- en tegemoetkomend verkeer) maar op beide stroken wurmen zich minstens twee rijen auto's en scootertjes vooruit. Na 2 uur stapvoets gereden te hebben, werd het rustiger op de weg en reden we de Puncak pas op. Vol met theestruiken. Het uitzicht werd enigszins verstoord door alle winkeltjes langs de kant van de weg. Echt veel handel deed men er niet. Nadat we de top hadden bereikt, hebben we geluncht bij de Toekan, ofwel de lokale Van der Valk. Een wegrestaurant waar alle grote groepen als Fox reizen komen lunchen. Niet ons idee van een leuke gelegenheid, met een uiterst irritante ober. Pal achter je staand, schoot hij bij iedere beweging naar je toe, om iets op te pakken of te vragen. Voordeel was wel (richtlijnen van die grote toeroperators) dat de toiletten zit-toiletten waren, met papier, en zeep om je handen te wassen. Elk nadeel heb se voordeel, om JC te citeren.

We hebben op de Puncak pas later nog prachtige natuur gezien. Palmbomen, bananenbomen en sawa's vol met rijstplanten. Totdat we in een gebied kwamen wat helemaal grijs was. Bedekt met gruis van de lokale kalkindustrie. Hoe de mensen daar kunnen leven, is een raadsel. Het waait er behoorlijk en overal hing die grijze 'mist' van brokken kalk die bewerkt worden.

Rond 16.00 uur komen we aan in ons hotel voor de dagen dat we in Bandung zullen verblijven. Hotel Padma. Een schitterende lokatie net buiten Bandung zelf. Op een helling, met uitzicht op de jungle. Direct door naar de high tea, 'inbegrepen' tot ons grote genoegen. Net zoals de dagelijkse strijkservice. Een en al verwennerij hier. Na van alle zoetigheden genoten te hebben, hebben we nog even aan de pool gelegen. En in de buiten jacuzzi gezeten. Daar maakten we kennis met een gezin, hij van oorsprong Oostenrijker, zij van Indo-chinese komaf met hun zoon. Ze kwamen vanuit Singapore het weekend in dit hotel doorbrengen. Hij is CEO van het Mandarin Hotel in Singapore. Hebben over de hele wereld in internationale hotels gewerkt. Ook in Den Haag. Waar hun oudste zoon nu studeert. Een leuk koppel en een leuk gesprek. Wat tot een uitnodiging heeft geleid voor een bezoek aan hun in Singapore. Weten we ook waar we de volgende keer op vakantie naar toe gaan....

We hebben op de veranda later nog heerlijk buiten kunnen eten, met regen op het dak. Ontzettend lekker gegeten!
58) thee60) thee60a) thee61) thee62) pass62a) pass62b) pass63) onderweg64) onderweg64a) onderweg66) onderweg
67) onderweg121) padma hotel122) padma hotel123) padma hotel

Vrijdag 9 mei - van grijze vulkanen naar allerlei kleuren thee

Allemaal heerlijk geslapen! Het bevalt ons hier prima. Heerlijke maar ook bijzondere dingen bij het ontbijt, zoals een Healthy juice, bestaande uit paksoi (je leest het goed!) met honing, sinaasappelsap, limoen en ananas. Goddelijk gewoon.

Daarna op weg om de Tangakuban Prahu krater te bekijken. Met zwavelbronnen. Eerlijk gezegd viel dit tegen, niet omdat het niet mooi was, maar al die handelaartjes verpestten het voor ons. Je moet een gids mee op de weg naar beneden (uiteraard tegen betaling) en na de eerste bocht duiken er dan twee vriendjes van hem op: 'mijn assistenten'. Ook die werken niet voor niets... Hebben we zo beleefd mogelijk afgeslagen, maar onze gids liet zich niet kennen, dan maar in een flink tempo voorwaarts. Wij hebben ons ook niet laten kennen, en braaf meegelopen. De zwavelbronnen stonken, uiteraard, en waren bloedheet. Het geheel lijkt een beetje op een maanlandschap waarin een paar ketels water staan te koken. Al met al een best eindje lopen.

Terug bij de auto heeft Aris ons naar een theefabriek gereden. Dat moeten we natuurlijk ook zien, hoe thee in onze theekopjes belandt. Leuk om te zien. Zo wordt het eerste blaadje voor witte thee gebruikt, de volgende 2 voor groene thee en de rest voor zwarte thee. We zijn door het gehele proces gelopen en deze "fabriek" is al heel wat meer fabriek dan de koffiemaker waar we eerder deze vakantie waren. Bij het afscheid gratis, jaja, vier doosjes zwarte thee mee naar huis gekregen.

Na een late lunch en een redelijke file op weg terug naar Bandung, hebben we rond 16.30 uur nog geshopt. In de "kledingstraten" van Bandung. Dat is dus een drukte en allemaal winkels met spijkerbroeken, t-shirts, merkkleding (uh huh) etc. John scoorde een bermuda, Geert twee mooie linnen overhemden. Kost (bijna) niets, dus de heren het niet laten liggen.

Er volgde weer een heerlijk diner hier in het hotel. Keuzebuffet van seafood. John en Frank kozen voor deze vorm en genoten van het eten en van de spectaculaire bereidingswijzen. Geert en Hanneke aten a la carte. Ook heerlijk.

70a vulkaan70) koningskrater71) koningskrater72) vulkaan73) vulkaan74) vulkaan75) vulkaan76) vulkaan77) vulkaan78) vulkaan79) vukaan80) vulkaan81) vulkaan82) vulkaan84) vulkaan
85) vulkaan86) vulkaan87) vulkaan88) vulkaan90) vulkaan91) vulkaan93) vulkaan
97a) thee98bb) verse thee93) thee95) thee97) thee98a) thee98b theeDSC_0631 kopie98d) thee
125) eten padma
125b) eten Padma
125a) eten padma
125c) eten padma
125e) eten padma

Zaterdag 10 mei - Op de plaats rust voor allemaal

Rustdag, geeft ons programma aan. Dat klopt grotendeels. Frank en Geert blijven in het hotel en liggen de hele dag bij het zwembad. John en Hanneke worden door Aris naar het Ereveld van oorlogsslachtoffers uit WO II gebracht. Hier liggen Nederlandse burgers en militairen, ook van het KNIL, die in de oorlog en de jaren erna bij de politionele acties om het leven zijn gekomen. Voordat je bij dit Ereveld bent, loop je eerst over een christelijk kerkhof van Indonesiërs. Met opvallend vaak Hollandse voornamen.

Heel indrukwekkend allemaal, vooral het Ereveld. Dat is zo mooi onderhouden! Een oase van ordelijkheid en netheid, wat hier in Indonesië niet gebruikelijk is. De Nederlandse Oorlogsgraven Stichting zorgt ervoor dat het Ereveld wordt onderhouden. Wij waren er alleen maar uit historische belangstelling, maar hier komen dagelijks zo'n drie bezoekers vanuit Nederland, die iets met een van de begravenen te maken hebben, vertelde de beheerder. We zijn blij dat we hier even bij 'onze' geschiedenis en de mensen die deze geschiedenis schreven, hebben kunnen stilstaan.

's Avonds zijn we, na een heerlijk rustig dagje, op voorspraak van de familie uit Singarore naar Kampung Daun gegaan. het moet een mooi, uniek en sfeervol restaurant zijn. Het is wel een uurtje rijden met de taxi (niet zozeer de afstand maar de drukte is daarvan de boosdoener) maar goed. Zo gezegd zo gedaan en na heel wat hobbelen over slechte wegen zijn we dab eindelijk. De tafel zijn gewoon eigen hutjes, midden in een bosrijke omgeving. Kampung Daun is dan ook letterlijk vertaald " stad van de bladeren". Na wat interne verhuizingen zaten we eindelijk in ons eigen hutje. Geen stoelen maar gewoon op kussens. Het eten was heerlijk en gezellig. Al met al is ons verblijf in Bandung een heerlijk en leuk verblijf geweest. Morgen gaan we weer verder!

130) padma
131) padma
120 padma hotel124) padma
124b) padma138a) ereveld139A) EREVELD140) ereveld141) ereveld139) EREVELD1420 EREVELD