Jakarta

5 mei - We gaan naar Jakarta
Verslag van Hanneke

Om even na half zeven heeft Nasib ons vanochtend naar het vliegveld gebracht. Zijn laatste rit met ons. Hierna rijdt hij in 24 uur terug naar Medan. Dezelfde slecht berijdbare weg die we achter ons hebben liggen, want een andere route is er niet in dit deel van Sumatra. We hebben Nasib een mooie fooi gegeven want hij was perfect. Frank heeft hem gezegd: ik hoop dat we op Java ook een Nasib aantreffen. Onze Nasib glom van trots.

Op de binnenlandse vlucht naar Java waren wij de enige Westerse passagiers. De vlucht verliep zonder problemen. En in Jakarta zetten we onze eerste voetstappen op Javaanse bodem. Het was al bloedheet toen we om 10.15 uur landden. Onze chauffeur voor onze reis op Java, Aris geheten, stond ons keurig op te wachten. Een Nederlands sprekende Javaan uit Bandung. De eerste indruk is goed. Goedlachs maar niet zo'n onverstoorbaar type als Nasib. Wel met een prachtige auto. Gloednieuw, van alle gemakken voorzien.

Jakarta bood een heel andere aanblik dan Medan, toen het vliegtuig de de landing inzette: geen zinken dakplaten op kleine hutten en onderneminkjes, maar dakpannen en 'gewone' huizen, zelfs rijtjeshuizen. Het vliegveld ligt 35 km buiten Jakarta. Aanvankelijk vierbaanswegen, maar op een gegeven moment wacht dan de onvermijdelijke file van auto's die allemaal de stad in moeten. Een stad met hoogbouw, grote fabrieken. Een groot verschil met wat we op Sumatra hebben gezien. Meer 'Westers'. Wel zie je overal nog kleine bedrijfjes langs de straten in Jakarta, maar het ziet er veel schoner uit, en minder armoedig. Hoewel het hier ook voor veel mensen bittere armoede is. Het kenmerken 'van de weg drukken' van alle Sumatraanse chaffeurs maakten we hier niet mee.

Om 12.00 uur waren we in ons hotel. Een schitterend koloniaal hotel. Zeer schoon. Met een prachtig zwembad. Én: een prachtig taartje voor John en eindelijk cola light voor Hanneke. Ze waren allebei zo blij! Na de lunch 's middags heerlijk gezwommen en op ligbedden een paar uur doorgebracht. Maar eerst hebben we de 'mall' vlakbij ons hotel verkend. Heel anders dan in Nederland: vele verdiepingen en hallen bovenop en achter elkaar. Een gigantische wirwar van winkeltjes, vol mensen. Leuk om te zien. Verdwalen is hier geen probleem. Binnen no time heb je geen enkel gevoel meer waar je bent, zo vol is alles. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als er hoer brand uitbreekt.

Vanavond gaan we op aanraden van Aris naar de overkant, uit eten. Morgen vertrekken we om 09.00 uur naar Bogor.

00) vertrek00a) vertrek00b) vertrek00aa) vertrek00d) arisjak2jak2ajak4jak5jak300da) aris
00e) joh blij00f) han blij
00g) zwembad00h) eten
00j) eten00k) eten

6 mei - De haven van Jakarta en dan op naar Bogor

Vandaag bracht Aris ons naar de oude stad (Batavia in de tijd van de VOC). Als eerste naar de oude haven, Batavia Marina. Hier meerden vroeger de VOC-schepen aan.Tegenwoordig wordt de haven gebruikt door binnenvaartschepen. Hele oude, houten boten, meer of minder krakkemikkig. Vervoer met deze boten kost niet zoveel, de schepen zijn oud maar voor binnenvaart nog prima geschikt. Het laden en lossen gebeurt met de hand en tijd kost hier niets. In een nieuwe haven wordt het modernere scheepsvervoer afgehandeld.
In de oude haven is het een prachtig gezicht, al die boegen die boven de wal uittorenen. De haven is volop in gebruik, vrachtauto's reden af en aan om goederen te halen of te brengen. En natuurlijk trekt deze bedrijvigheid weer verkopers van andere goederen, zoals eten, fruit enz.
Daarna doorgereden naar Batavia-vesting, met rond het centrale plein de oude Nederlandse gebouwen, zoals het Gouverneurskantoor, de Raad van Justitie en Café Batavia. John en Hanneke hebben het tegenwoordige Museum of Fine Arts and Ceramics in het gebouw van de Raad van Justitie bezocht. Overal staan weer studenten die een interview i het engels moeten houden.
Geert en Frank streken neer in het Café Batavia. Daar hebben we met z'n allen ook geluncht. In een fraai koloniaal decor, want nooit veranderd sinds de VOC-tijd. Een bijzonder aangename plek, waar vroeger de Hollanders samenkwamen.
En toen was het tijd om richting Bogor te gaan. Via een vierbaans snelweg reden we Jakarta uit. Langs hele grote gebouwen van internationale ondernemingen. Net de Zuid-as van Amsterdam. Alleen leven en werken her hele arme mensen precies naast die grote gebouwen. Een groot contrast, luxe en armoede.
Rond 15.30 uur kwamen we bij ons hotel in Bogor voorrijden. We zitten pal tegenover Buitenzorg, de residentie van de toenmalige Goeverneur Generaal van voormalig Nederlands-Indie. Gelegen in de botanische tuin. We zullen het morgen allemaal bekijken.

's Avonds na het zwemmen in ons hotel Salak the Heritage gegeten. Er zijn of weinig gasten in het hotel, of ze eten buiten de deur. We waren de enige eters in het restaurant. Het Aziatische eten verveelt bepaald nog niet. Soms is het onduidelijk wat er wel of niet tot een gerecht hoort. Dan bestel je nog een bijgerecht en blijkt je eigen gerecht dat alles al - in meer dan voldoende mate - te bevatten. We vragen er wel naar, maar ze zijn er niet duidelijk in. En dan wordt de tafel volgezet met veel te veel eten. Lachen, en och, het kost allemaal bijna niets hier.

01) haven
21) haven
22) haven23) haven
25) jakarta
26) jakarta25a) jakarta27) jakarta26a) jakarta28) jakarta29) jakarta29) jakarta31) jakarta30) jakarta32) jakarta33) jakarta

7 mei - Fietsen door de botanische tuinen van Bogor

Vanochtend zijn we om 10.00 uur op pad gegaan. Aris heeft ons eerst naar een wayong-poppen bedrijfje gebracht. Gelegen in Kampong BPPB Bogor. Ofwel de wijk BPPB. Fraaie huizen, met ook wat achteraf straatjes. Daar vonden we een familie die zich met het maken van deze poppen bezighoudt. Kennelijk een bekend adresje want er zat al een groepje Nederlanders te luisteren naar de uitleg van de eigenaar over het snijden en verder bewerken van het hout. Wij konden mooi aanschuiven. Direct voorzien van thee en gebakken pisang door de moeder des huizes. De eigenaar maakt bijzondere wayang-poppen want er hingen allemaal krantenartikelen over zijn kunst.

Natuurlijk weten wij ook wel dat dit soort bezoekjes bedoeld is om te verkopen, en dat gebeurde dus ook. John en Frank & Geert hebben alleen houten 'koppen' (prachtig houtsnijwerk) gekocht. Daar maken ze zelf in Nederland eigen kunststukken van. Passend in hun stijl, dus bijvoorbeeld helemaal met bladgoud belegd (John) en puur wit geverfd (Frank & Geert). Hanneke heeft twee traditionele poppen gekocht als aandenken aan deze reis. En nee, als je het afdingen er van aftrekt, en het feit dat we korting kregen omdat we allemaal wat kochten, was het al met al niet te duur vonden wij, ha ha.

Inmiddels liep het tegen het middaguur en was het knap warm en benauwd geworden. Geen zon vandaag, dus broeierig door de vochtigheid hier. Aris bracht ons naar de beroemde botanische tuinen van Bogor. Een enorm park. We hebben direct fietsen gehuurd omdat we toch alles wilden bekijken en dat red je te voet niet in een dag. Het regent veel en vaak hier, dus een ideale omgeving voor een botanische tuin. Met planten en bomen van over de hele wereld. We vonden ook een zeer oud begraafplaatsje, waar Nederlandse gouverneurs-generaal en stichters van de tuinen met hun familieleden begraven lagen. In totaal 42 personen in 38 graven. In sommige graven een kindje bij de moeder. Sommigen nog erg jong. Jammer genoeg is alles verwaarloosd.
Hanneke heeft nu ook last van een lichte buikloop, maar een paar pillen doen hun werk.
Hanneke hoopte ook nog het Istana Bogor te kunnen bezoeken, de residentie van de gouverneurs-generaal van het voormalige Nederlands-indie (ook wel Buitenzorg geheten). Maar dat was niet opengesteld. Kenmerkend voor dit stadspaleis zijn de reeën. Er lopen er duizenden op de gazons rondom het paleis. Een mooi gezicht.
Rond 16.00 uur waren we weer terug in het hotel. Lekker gezwommen en koele cola's gedronken aan de pool.

34) jakarta35) jakarta37 jakarta38) jakarta39) jakarta
40) jakarta42) jakarta43) bot tuin44) bot tuin45) bot tuin46) bot tuin47) bot tuin48) bot tuin49) bot tuin50) bot tuin51) bot tuin52) bot tuin53) bot tuin54) bot tuin55) bot tuin56) bot tuin55a) bot tuin56a) bot tuin57) bot tuin66aa) paleis